Reklaam sulgub sekundi pärast

Kas ka sina? Transpordiamet võimaldab osadele teooriaeksamil põrunutele tasuta uue katse

"TV3 uudised"

Transpordiamet loobub ajutiselt äpardunud sõnastusega teooriaeksamitest ning pöördub tagasi vana versiooni juurde. 12.-26. septembril teooria eksami sooritanud ja läbi kukkunud inimestele annab transpordiamet võimaluse riigilõivuvabalt uuesti eksam sooritada.

Veel käesoleva nädala alguses viskas transpordiamet osavaid kivi õpilaste kapsaaeda, kui räägiti vigastusest eksami küsimustest. Öeldi, et õpilased pole lihtsalt uute visuaalidega harjunud. Neljapäeval võeti vastu aga otsus, et uute testidega sellisel kujul jätkata ei saa.

„Kolmapäeva õhtul me otsustasime, et teeme täiendava täiskontrolli, aga vaadates ka nii-öelda meediakajastust, avalikkuse ootust, autokoolide tagasisidet, siis kõige mõistlikum on ikkagi mitte teha seda kiirustades, taastada algne olukord, panna küsimused üles ja siis põhjalikult vaata ette ja koostöös ka valideerida sõltumatu eksperdiga,” ütles transpordiameti liiklusteenistuse direktor Joel Jesse.

Viimase kahe nädala jooksul sooritas transpordiameti teooriaeksameid erinevates kategooriates 917 inimest, vaid 107 saavutas positiivse tulemuse. Tuues eraldi välja esmase sõiduõiguse ehk B-kategooria juhiloa taotlejad, siis vaid 52 inimest 576 suutsid eksami kadalipust võitjana välja tulla.

„Kui inimesed on õppinud vastama teatud laadi küsimustele, mitte sisuliselt lugema, mõistma ja vastama, siis on raske harjuda uute küsimustega. See näitab, et tegelikult on midagi väga valesti. Seda suhtumist ma palun autokoolidel tõsiselt muuta, et eesmärk ja sõnum peab kogu avalikkusel olema, et liiklus peab olema mõistetav ja arusaadav ka nendele, kes siis liiklusesse tulevad. Mitte, et nad ei oskaks vastata vaid nendele küsimustele, mida nende käest eksamil küsitakse,” kommenteeris transpordiameti peadirektor Priit Sauk.

„Kindlasti õpetamisstiili päevapealt ei ole võimalik muuta. Autokoolidel on omad õppeprogrammid, need on vastavalt õppekavadele koostatud, need on täiesti tasemel enamusel autokoolidel ja keegi seda stiili muutma ei hakka, et ilmselgelt on viga nendes küsimustes,” ütles Autosõit OÜ juhatuse liige Indrek Madar.

„Mis läks valesti uute küsimustega? Tõenäoliselt spetsialistid on oma sõnastustes ja mõistetes liiga spetsiifilised ja tavaliikleja, kodanik, noor ei mõista seda. See osa sõnastus, mõistmise osa teenuse disaini pool, see tuleb üle vaadata. Ma arvan, et seal oli see õppimise koht,” lisas Sauk.

„Me ei otsi täna süüdlast. Oluline, et kõik asjad saab koostööd teha ja vaadata, kuidas me saame paremaks teha. Loomulikult alati tuleb – kui on eksimused – õppida sellest, et tulevikus selliseid asju vältida,” sõnas Jesse.

Kuigi kasutusele võetud küsimused valmisid juba eelmise aasta lõpus, tunnistas transpordiamet reedel, et need võeti kasutusele liiga rutakalt ja põhjalikumalt testimata. Seni, kuni uued küsimused on läbinud täiendava kontrolli, pöördutakse tagasi vanade testide juurde. Kes kontrolli teostama hakkab, ei ole veel teada.

„Meil on väga keeruline selle testimise teemaga, kuna meie määrus ütleb, et eksami küsimused on salajased. Väga põnev on see, et kellega testida. Ühelt poolt tahaks testida eriala spetsialistidega. Nemad on ise autokoolide esindajad. Seda tööd tuleb teha meie majas, meie inimestega koos, et neid küsimusi kaasa ei võetaks ja enda eeliseks ei keerataks. See on keeruline teema, aga me lahendame ära,” ütles Sauk.

Kõikidele, kes vahemikus 12.-26. septembrini riikliku teooriaeksami läbi kukkusid, pakutakse võimalus sooritada see uuesti riigilõivuvabalt. Teooriaeksamitele saab uuesti registreerida alates esmaspäevast ehk 30. septembrist.

Vaata lähemalt päises olevast videost. Lisainfot "TV3 uudiste" kohta saab SIIT.